Редакция журнала «Башҡортостан уҡытыусыһы» - филиал ГУПРБ Издательский дом «Республика Башкортостан»
» » Travel to the zoo (Экскурсия в зоопарк)
Travel to the zoo (Экскурсия в зоопарк)


Л.Р. ШАРАФУТДИНОВА,
учитель школы с. Старокуктово Илишевского района


Цель. Формирование коммуникативной компетенции через социально‑культурный подход к обучению английского языка.
Задачи. Активизация лексики по теме «Животные»; образование множественного числа существительных; введение учащихся в языковую атмосферу; расширение общего и лингвистического кругозора; обеспечение коммуникативной направленности обучения и естественности общения; активизация наблюдательных навыков; развитие внимания, мышления, памяти, творческой активности; развитие языковой догадки; развитие речи и воображения; развитие готовности вступить в иноязычное общение.
Организационныймомент.
Teacher.  Good morning, dear children.
Pupils. Good morning, good morning,
Good morning to you.
Good morning, good morning,
I am glad to see you!
Teacher. I am glad to see you, too. Sit down, please. Who is on duty today?
Pupil. I am on duty today.
Teacher. Who is absent today?
Pupil. All are present.
Teacher. How are you?
Pupils. We are fine. And you?
Teacher. I am fine, thank you. Are you ready to start our lesson?
Pupils. Yes, we are ready.
Teacher. Very good. Let’s start.
Подготовка учащихся к активному и сознательному усвоению (сообщение темы, цели и задачи).
Teacher. Pupils, we have an interesting lesson. Today we go to the zoo. And we are going to speak about animals and do a lot of exercises.
Look at the screen. We go there by bus.
Teacher. What colour is the bus?
Pupil. The bus is yellow.
Teacher. Before we need buy the tickets. Our tickets are magic. Let’s imagine Billy is your conductor and answer his questions.
Teacher. What is your name?
Pupil. My name is________ .
Teacher. What is your surname?
Pupil. My surname is________ .
Teacher. How old are you?
Pupil. I am_______ .
Teacher. Ok. Go to the bus and take your seat.
We start our travel with the song «We are going to the zoo».
Teacher. Pupils, our Billy is sad.
Pupils. Why?
Teacher. Because his friend Martin disappears and Billy can’t find him.
Let’s help him. Давайте поможем Билли do еx. 1 on p. 40
Teacher. You know pupils Martin has got our map.
Кролик Мартин найден. He is in the zoo. And he will wait us.
Мартин. Billy It’s your map. I am in the zoo.
Проверкадомашнегозадания.
Now we have got a map. Look at the map, please
Teacher. Good. Ребята, эта карта поможет нам в путешествии. Вы будете выполнять различные задания, переходить с одной остановки к другой.
Ok, let’s go.
Остановка «The ABC».
Teacher. The first station is «The ABC». Первая остановка – это алфавит.
Pupils, let’s play with the cards. Show me the letter. S, T, B, H, I, J, L, M.
Teacher. Excellent.
Teacher. Первую остановку мы легко преодолели, интересно, так же быстро и правильно мы пройдем вторую остановку? The second station. «The colours».
Teacher. What colour is the workbook?
Pupil 1. Green.
Teacher. What colour is the bag?
Pupil 2. Blue.
Teacher. What colour is the pen?
Pupil 3. Red.
Teacher. What colour is the pencil‑box?
Pupil 4. Pink.
Teacher. What colour is the pencil?
Pupil 5. Yellow.
Teacher. Brilliant. Давайте, назовем цвета, тогда сможем попасть на третью остановку. The third station. We are оn the «Family Station».
Teacher. Well done! На этом острове что‑то написано. Let’s read it.
Pupils. Family. Семья.
Teacher. Right you are.
Who lives in the house?
Pupils. Mother, father, brother, sister, grandmother, grandfather. Are you tired?
Teacher. Let’s do some physical exercises.
Динамическаяпауза «Clap your hands, together».
Clap, clap, clap your hands,
Clap your hands together.
Step, step, step your feet,
Step your feet together.
Teacher. Пока мы делали физкультуру, попали в зоопарк.
Now, we are in the zoo. There are many funny animals there.
We say «Hello» to our animals. What animals do you know?
Pupil. A monkey, a bear, a fox, a crocodile, a parrot, a lion etc.
Ouranimals aremerry.
У наших животных есть любимые загадки. Попробуйте отгадать их!
It lives in the forest. It likes bananas. «It is a monkey».
It is very big and grey. «It is an elephant».
This animal lives in the zoo. It is orange and black. It is a big cat. «It is a tiger».
Введениеновогоматериала.
We have a guest. He is Mr. Rule. He wants to ask questions. The first question.
Teacher. Когда мы употребляем слово they – они?
Pupils. Когда необходимо назвать не одно существо или предмет, а несколько – five dogs, ten cats, four bears, three foxes.
Teacher. Вы заметили, что в этих словах появляется дополнительный звук. Какой?
Правильно, [s] или [z]. Англичане, называя несколько предметов, произносят в конце слова звук [z]. Но в тех случаях, когда трудно или неудобно, они заменяют его на [s] или на [iz]: cats, elephants, foxes, boxes. А в русском языке? Парта – парты, стул – стулья, видите, как много звуков нужно в русском языке. У англичан гораздо проще.
Teacher. Сейчас я проверю, сумеете ли вы отличить единственное от множественного числа.
Игра. Я буду называть один предмет – вы просто слушаете. Много – хлопаем в ладоши.
A dog, dogs, a cat, cats, bears, sisters, a brother, a father, mothers, teacher, teachers, fathers, a pig, pigs, tigers.
Актуализация изученного материала.
Teacher. Let’s help Martin to count animals. He had lost his glasses and he can’t say how many animals are there. Помогите сосчитать животных Мартину, он потерял очки и не может сказать, сколько там животных.
Pupils. Считают и отвечают.
Teacher. Let’s listen to Martin. А теперь послушаем рассказ Мартина и скажем, все ли он правильно рассмотрел. Ex. 3, on p. 40.
Pupils. Слушают и отвечают.
Teacher. Well done! Теперь Мартин беседует с директором зоопарка. Он хочет узнать, какие животные есть в зоопарке. Ex. 4, onp. 41.
Pupil 1. (Martin). Good morning, Mr Brown! I’m glad to see you!
Pupil 2. (Mr Brown). Good morning, Martin!
Pupil 1. (Martin). Have you got a tiger?
Pupil 2. (Mr Brown). Yes, I have.
Pupil 1. (Martin). Have you got an elephant in the zoo?
Pupil 2. (Mr Brown). Yes, I have. I have got 2 elephants in the zoo.
Pupil 1. (Martin). Have you got a fox in the zoo?
Pupil 2. (Mr Brown). Yes, I have. I have got 4 foxes in the zoo.
Pupil 1. (Martin). Thank you, Mr Brown. Goodbye!
Знакомство с буквой Uu.
Алгоритм введения буквы Uu.
Teacher. What is it?
Pupils. Зонтик.
Teacher. Yes, it is. По-английски зонтик будет an umbrella.
Look at the screen and say. С какой буквой мы с вами не знакомы?
The letter Uu.
I’ve got a flower above my head!
Blue and yellow, green and red. (An – umbrella.)
Гласная буква Uu читается по‑разному. Послушай и повтори run, up, pupil, music.
Подведение итогов, домашняя работа, оценки.
Teacher. So children, we have to sum up. Today I like your work. You’ve done everything well. Thanks for your active participation at lesson!
Now your home task is to write letter Uu in your copy books. Is your home work clear?
Рефлексия.
Teacher. Please say me what did you like or dislike at lesson? Was the lesson interesting? What was difficult at lesson?
Teacher. You have 3 colour things: sun, clouds and stars. You liked the lesson and you are in good mood – take sun, you disliked and you are in a bad mood – take cloud, you stay not to care a rush – star for you. I take sun.
Учащиеся сигнализируют о своем эмоциональном состоянии с помощью карточек.
Teacher.
Our lesson is over. You may be free! Good bye!